سفالگری در مند گناباد
نویسنده
چکیده مقاله:
سفالگری در گناباد که حداقل پیشینهای سههزارساله دارد، با مراکز همعصر خود از شیوهای یکسان پیروی میکرد. سفال مند با مصالح و تزئینات متفاوت، بهعنوان پدیدهای نوظهور از اواخر قرن یازدهم هجری در مند رایج شد. این سفال که با سفال میبد یزد و شهررضای اصفهان شباهت زیادی دارد، درطول زمان از محیط نیز تأثیر پذیرفته است. سفال مند بهدلیل داشتن نقشمایههای سنتی و رنگهای گرم و شاد، همواره جذاب و در مجامع هنری مطرح است. هدف مقالة حاضر، بررسی سفالگری در مند گناباد است. در این پژوهش، مواد اولیه و تکنیک سفالگری مند، چگونگی رنگ و لعابکاری سفالهای مند و نقوش بهکاررفته در آنها را بررسی میکنیم. این مقاله ازنوع توصیفی است و اطلاعات آن را با روش میدانی (عکس، گزارش و مصاحبه) و کتابخانهای (یادداشتنویسی و گردآوری اطلاعات از منابع) جمعآوری کردیم. همچنین، از پژوهشهای باستانشناسی، اطلاعات تاریخی، جمعبندیها، نتیجهگیریها و تحلیلهای بهدستآمده استفاده کردیم. بخشهای اصلی مقاله شامل طرز تهیة مواد سفال، نقوش و لعاب است. مهمترین ویژگی سفال مند عناصر تزئینی برگرفته از طبیعت است که در چهار گروه انسانی، حیوانی، گیاهی و هندسی جای میگیرند و نشاندهندة آیینها و باورهای کهن ایرانی در خاستگاه آن نگارهها هستند.
منابع مشابه
مطالعه تطبیقی سفالینه های مراکز سفالگری مِند گناباد و شَهرِضای اصفهان
مطالعه و بررسی سفالگری در روستای «مِند گناباد» و شهرستان «شهرضای اصفهان» به عنوان مراکز سنتی فعال سفالگری در شرق و مرکز ایران دارای اهمیت است. بهره گیری از شیوه های سنتی تولید و نقش اندازی، حضور سفالگران پیش کسوت در کنار سفالگران جوان و تکیه بر اصالت های فرهنگی این مناطق، امکان بررسی تطبیقی سفالینه های این دو مرکز را فراهم کرده است که دارای وجوه مشترک و گاه افتراق در تولید محصولات و نقش اندازی ...
متن کاملتـأثیـر سفالگری اسلامی بر سفالگری جنوب ایتالیا (سیسیل) از قرن سوم ه.ق. همزمان با ورود اسلام به این سرزمین
هدف این مقاله آن است که سفالگری اسلامی چه تأثیری بر نمونههای سیسیلی آن در طول دوره ورود و پذیرش اسلام در قرن سوم ه.ق در این سرزمین، تا حداقل چند قرن بعد داشتهاست و اینکه آیا این فرایندِ تأثیرپذیری به صورت متقابل بوده و یا فقط یک جانبه بودهاست. این پژوهش با استفاده از جمعآوری اطلاعات به شیوه تاریخی و کتابخانهای و با ارائه نمونههای تصویری، ابتدا به مطالعه سیر تاریخی ورود اسلام به جزیره سیسیل...
متن کاملنقوشِ موجوداتِ ترکیبی در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران
تحقیق پیشِ رو، به بررسی و تحلیل موجوداتِ ترکیبیِ هارپی، اسفنکس و گریفون در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران میپردازد که علیرغم تعداد محدود، جزءِ زیباترین و اسرارآمیزترین نقوشِ سفالینههای اسلامی محسوب میشوند. مهمترین اهداف این تحقیق عبارتند از: شناخت مفاهیم و منشاءِ کاربرد نقوش مزبور بعلاوة قرون رواج و انواع سفالینههای حاوی آنها در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران. لازم به ذکر است که تاکنون در راب...
متن کاملبازاریابی معاصر در ایران: بررسی روایی بازاریابی رابطه مند (مراوده مند) در شرکت های بزرگ تولیدی
پژوهش حاضر پژوهشی بین پارادایمی است. این پژوهش با لحاظ هر دو پارادایم اصلی بازاریابی - در هر دو بعد گرایش و عمل - در یک چارچوب مفهومی، م یکوشد به بررسی وضعیت امروزین بازاریابی در شرکت های بزرگ تولیدی ایرانی بپردازد. گرچه پژوهش های متعددی از اثر مثبت اتخاذ گرایش و عمل بازاریابی مراوده مند بر خروجی های کسب و کار خبر داده اند، اما نتایج این پژوهش به شکل محکم و معناداری به چنین نتیجه ای دست نیافته ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 1
صفحات 35- 48
تاریخ انتشار 2015-04-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023